فارس گرافیک - مرجع گرافیک و طراحی ایرانیان تغذیه و سلامت سالمندان جمعیت شناسی
نویسنده : محمد واحدیان - ساعت 11:27 روز شنبه 19 فروردين 1391برچسب:,
سازمان بهداشت جهانی روز هفتم آوریل را "روز جهانی سلامت "World Health Day نامگذاری کرده است. این روز در سال 2012 با عنوان " سالمندی و سلامت "Ageing and Health نامگذاری شده است. سالمندی یک فرایند طبیعی و غیرقابل اجتناب میباشد که تعداد و نسبت افراد سالمند بالای شصت سال در همه کشورهای دنیا رو به افزایش است. در سال 2002 آمار افراد سالمند در دنیا 650 میلیون نفر بوده که 400 میلیون نفر از آنها مربوط به کشورهای کم درآمد بود. تخمین زده میشود که تا سال 2025 تعداد افراد مسن در دنیا به بیش از 2/1 بیلیون نفر برسد که حدود 840 میلیون نفر از آنها از کشورهای کم در آمد خواهند بود.سالمندی مسئله مهمی است که به دنبال عملکرد مطلوب و خوب متولیان سلامت مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و انجام اقدامات موثر مانند پوشش کامل واکسیناسیون، تشخیص درمان بهنگام و کنترل بیماریها دوره سالمندی با شرایط مناسبی سپری میشود.
بصورت کلی جمعیت دنیا به سمت پیر شدن پیش میرود و میزان سالمندان در آن رو به افزایش است. افزایش جمعیت سالمندی در کشورهای پیشرفته طی 100 تا 200 سال اتفاق می افتد. در حالیکه در کشور در حال توسعه مانند ایران این مدت سی تا چهل سال است. برای مثال در کشوری اروپایی مانند فرانسه که 7% سالمند دارد طی 120 سال این رقم به 14درصد میرسد در حالیکه در ایران با امکانات محدود تنها 25 سال فرصت وجود دارد که پذیرای جمعیت 2 تا 3 برابری برای سالمندان باشد. براساس ارزیابی های سازمان بهداشت جهانی سن سالمندان در ایران 60 سال محسوب میشود. به همین منظور سازمان بهداشت جهانی سیاستهای مختلفی را تدوین نموده است که در راستای سالمندی سالم و فعال است که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1- جلوگیری و کاهش بیماریهای مزمن و مرگ زود رس
2- کاهش عوامل خطرآفرین مرتبط با بیماریهای غیرمسری در سنین خاص بویژه سالمندی
3- اعمال سیاستهای تامین زنجیره سلامت برای افراد مبتلا به بیماریهای مزمن یا افراد ناتوان
4- آموزش و تربیت مراقبین رسمی و غیر رسمی
5- تضمین حمایت، ایمنی افراد سالمند و احترام به آنها
6- ایجاد شرایطی که در جامعه افراد مسن عملکرد توسعه اقتصادی خود را محفوظ نگهدارند و بتوانند در بخشهای رسمی و غیررسمی یا محلهای مختلف و خانواده ها فعالیت داشته باشند
در حال حاضر اکثریت جمعیت مسن کشورها را زنان بدلیل طولانی تر بودن عمرشان نسبت به مردان تشکیل میدهند. پیش بینی میشود که تا سال 2025 تعداد زنان سالمند در آسیا 373 میلیون نفر و در آفریقا به 46 میلیون نفر برسد که نیازمند الگو و نیازهای خاص تغذیه ای است تا بتوان بر مشکلات مربوط به زنان مقابله کرد. برای مثال شیوع شکستگی استخوان در زنان سالمند بیشتر است. آمار شکستگی لگن بصورت جهانی از 7/1 میلیون در سال 1990 به حدود 3/6 میلیون تا سال 2050 افزایش خواهد یافت. 80% از جمعیت زنان از شکستگی لگن عذاب می کشند که خطر شکستگی استخوان در زمان زندگی اشان حداقل 30% و گاهی به 40% هم میرسد. در حالیکه این رقم در مردان حدود 13% است.
زنان بدلیل سرعت یافتن شکستگی در زمان یائسگی نسبت به مردان در معرض خطر بیشتری هستند و جهت پیشگیری از این وضعیت، هورمون تراپی در زمان یائسگی میتواند موثر واقع شود. البته عوامل و فاکتورهای مختلف مربوط به روش زندگی مانند رژیم غذایی در کنار فعالیت فیزیکی و کشیدن سیگار نیز در شکستگی استخوان موثر است. روش موثر در درمان این وضعیت، دریافت کافی کلسیم و انجام فعالیت فیزیکی مناسب افراد مسن است.
منبع: سایت سازمان بهداشت جهانی www.who.int

تهیه کننده:مهرداد بینای رودی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: